میکروفیلترهای هوا ابزار تبریز
جهت جذب بخارات روغن کمپرسور و جلوگیری از آسیب رساندن به درایر ها ، استفاده از آن در خط هوای فشرده ضروری hsj.

میکروفیلتر کمپرسور چیست؟

وسیله ای است برای فیلتراسیون هوای فشرده از بخار روغن و سایر ناخالصیها. در واقع میکروفیلتر قطعه ای مکانیکی است که در مسیر عبور هوای فشرده شده قرار می گیرد و با جذب ناخالصی ها از هوا باعث می شود هوای عاری از بخار روغن در مدار قرار گیرد. تمامی میکروفیلترها قابلیت جذب ذرات، بخارات روغن را دارند.

اجزای تشکیل دهنده میکروفیلتر

میکروفیلترها معمولا از پوسته آلومینیوم فشرده تشکیل می گردد که داخل آن یک المنت یا همان فیلتر قرار می گیرد.

یک شیر تخلیه مکانیکی یا برقی هم در زیر این پوسته قرار می گیرد.

کاربرد میکروفیلتر در صنایع مختلف مانند

تقریبا می شود گفت در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و معمولا در اکثر مواقع که از کمپرسور اسکرو استفاده می شود استفاده از این میکروفیلترها ضروری است.

  • صنایع رنگ 

  • صنایع غذایی و صنایع داروی

  • صنعت چاپ

  • صنایع فولاد و... از صنایعی هستند که میکروفیلترها مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع میکروفیلتر کمپرسور بر اساس میزان جذب رطوبت

  • میکروفیلتر اولیه: مقدار جذب از 5 تا 1 میکرون

  • میکروفیلتر ثانویه: مقدار جذب 0.01 میکرون

  • فیلتر گرد و غبار Dust Filter: جذب ذرات رطوبت تا 3 میکرون

میکروفیلتر اولیه

میکروفیلتر اولیه کمپرسور یا پری فیلتر اولین فیلتر جذب بخار روغن از  هوا می باشد که توانایی جذب ذرات تا 1 میکرون را دارند. فیلتر مرحله اول که به آن فیلتر جذب آب Water Removal Filter نیز گفته می شود هم به صورت تکی و هم به صورت مکمل بقیه فیلترها استفاده می شود.

میکروفیلتر ثانویه

میکروفیلتر ثانویه یا فیلتر روغن گیر هوای فشرده پس از میکروفیلتر اولیه قرار می گیرد و از نظر ظاهر با مرحله اول تفاوتی ندارد و تنها تفاوت آن در مش بندی المنت فیلتر است. فیلتر روغن گیر هوای فشرده تا 0.01 میکرون جذب ذرات را انجام می دهد و در صورت استفاده به صورت دوبل با میکروفیلتر اولیه در خروجی هوا را تا حد زیادی تصفیه می کند.

تله آبگیر (Water Separator) 

از فیلتر جداساز آب به منظور محافظت از فیلتر اولیه و ثانویه (میکروفیلتر) در سیستم هایی که در آن هوا در سیستم توزیع و لوله کشی بیش از اندازه خنک می گردد (مناطق سردسیر)، استفاده می شود. این فیلتر بیش از ۹۰ % از آب موجود در هوا را از سیستم حذف می کند.

فیلتر کربنی یا برج کربن اکتیو activated carbon filter

فیلتر کربنی آخرین سری میکروفیلتر کمپرسور است که بعد از میکروفیلتر ثانویه نصب می گردد. بخارات روغن در زمان فشرده سازی هوا با هوای فشرده مخلوط شده و به علت ریز بودن ذرات آن از میکروفیلترهای اولیه و ثانویه عبور می کند. سپس با ورود به آبزارآلات و ماشین آلات دقیق و رسوب در محل های آنها باعث مستهلک شدن این قطعات در طول زمان می شود. فیلتر روغن گیر کمپرسور از نوع کربنی علاوه بر حذف باقی مانده روغن، هوای فشرده را عاری از هرگونه بوی بد می کند بنابر این گزینه مناسبی برای کابرد های دارویی و ابزارالات فوق دقیق است.

نکات مهم قبل از خرید میکرو فیلتر کمپرسور

زمانی که قصد خرید میکرو فیلتر را دارید، دقت داشته باشید که پوسته ی آن از جنس آلومینیوم باشد. پوسته ی آلومینیومی مانع از زنگ زدگی و پوسیدگی خواهد شد و به افزایش طول عمر المنت فیلترها نیز کمک خواهد کرد. نکته ی دیگری که باید مدنظر داشته باشید این است که وزن کم میکروفیلتر نمی تواند یکی از عیب های آن باشد بلکه این مزیت باعث عدم فشار به لوله ها خواهد شد.

وجود میکروفیلتر در خط هوای فشرده جهت جلوگیری از ورود هرگونه بخار روغن به مسیر امریست ضروری و توصیه می گردد حتما از این فیلترها استفاده شود.

بررسی کمپرسور هوای فشرده هوا ابزار تبریز
امروزه یکی از ارزان ترین، پاک ترین، راحت ترین و در دسترس ترین انرژی های جهان، انرژی هوای فشرده است.