مخزن هوای فشرده هوا ابزار تبریز
وظیفه اصلی مخزن ذخیره هوا، ذخیره کردن هوای فشرده شده توسط واحد هوا ساز کمپرسور است.

مخزن هوای فشرده

وظیفه اصلی مخزن ذخیره هوا، ذخیره کردن هوای فشرده شده توسط واحد هوا ساز است. وجود مخزن هوای فشرده برای تمامی دستگاه های کمپرسور ضروری است و به عنوان یک وسیله ذخیره کننده عمل می کند. با وجود اینکه مخزن هوای فشرده از دستگاه های لازم و ضروری برای کمپرسور است ولی در برخی موارد نادیده گرفته می شود. این تجهیزات به علت سطح تماس گسترده ای که با هوای محیط دارند، باعث خنک شدن هوای فشرده می شود و بخشی از رطوبت موجود در هوا را به صورت قطرات آب ته نشین می کنند. همچنین نوسانات فشار را که در شبکه هوا بوجود می آید را کم کرده، جریان هوا را آرام نموده و فشار شبکه هوای فشرده را ثابت نگه می دارند. در حقیقت مخزن هوای فشرده باعث می شود تا از افت فشار در جلوگیری شود و همین موضوع عملکرد آن را افزایش می دهد. عدم حضور یک مخزن ذخیره‌ی هوای فشرده سیکل‌های لود و آنلود کمپرسور را بیشتر کرده و باعث اخلال کارکرد در کمپرسور می شود. مد نظر داشته باشیم که سیکل‌های لود و آنلود به میزان نوسان تقاضای هوای فشرده در کارگاه یا کارخانه‌ی شما بستگی دارد. 


به طور خلاصه مخزن هوای فشرده کارهای زیر را انجام می دهد

1. تعدیل نوسانات(Pulsations)  ایجاد شده ناشی از کمپرسورها 

2. تامین هوای فشرده در زمانهای اوج مصرف بدون اینکه نیاز به استفاده از کمپرسور بزرگتری باشد.

3. کاهش تعداد (Load/Unload) و روشن خاموش (Start/ Stop) که باعث کارکرد بهینه

و کاهش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور می‌گردد. اغلب کمپرسورها دارای یک سیستم حفاظتی هستند که بسته به توان آنها اجازه نمی‌دهد کمپرسور بیش از تعداد معینی در ساعت روشن و خاموش گردد.

4. جدا نمودن مقداری از رطوبت و روغن موجود در هوای فشرده تولید شده (بر اثر ریزش ذرات سنگین رطوبت به کف مخزن)

اندازه مخزن برای کمپرسورها بسیار با اهمیت است در صورت بزرگ بودن مخزن کمپرسور در حالت unload قرار گرفته که باعث خاموش شدن آن می شود و کوچک بودن آن هم باعث صدمه دیدن در اثر افت فشار می شود و براساس یک قانون کلی که به صورت تجربی به دست آمده ظرفیت مخزن تقریبا نصف ظرفیت کمپرسور انتخاب می شود. مثلا اگر کمپرسوری دارای 4 متر مکعب بر دقیقه هوا تولید می کند معمولا مخزن 1500 لیتر یا 2000 لیتر انتخاب می کنند.

انواع مخزن کمپرسور هوا

مخازن هوای فشرده در صنایع مختلف مصارف گسترده دارند و طبق کاربرد هایی که دارند در مدل های مختلف ساخته می شود. به طور کلی مخزن در سه مدل ساخته می شود:

1.مخزن هوای فشرده نرمال:

تانک باد کمپرسور وظیفه ذخیره هوای فشرده را بر عهده دارد. مخزن هوای فشرده نرمال عمومی ترین مدل از این تجهیز می باشد که در کاربرد های صنعتی، کارگاهی و سایر مصارفی که نیازمند مخزن مقاوم در عین حال با قیمت مقرون به صرفه هستند مورد استفاده قرار می گیرد. تانک باد نرمال از جنس ST37 ساخته شده است و با یک لایه رنگ الکترو استاتیک محافظت می گردد.

در صورت سفارش می توان علاوه بر یک لایه رنگ الکترو استاتیک یک لایه اپوکسی نیز در داخل مخزن پاشیده شود که این کار باعث می گردد عمر مخزن به مراتب افزایش یابد و همچنین در طول زمان کارکرد از آلوده کردن هوای فشرده ذخیره شده در مخزن جلوگیری شود.

مخزن کمپرسور هوا نرمال در سایز های مختلف ساخته می شود و از سایز 1000 لیتر به بالا نیز امکان نصب منهول (دریچه بازدید) بر روی مخزن وجود دارد. 

 تفاوت اساسی این مخازن نسبت به مخازن استاندارد در جنس و فرم کلگی های بکار رفته و همچنین متریال انتخابی بدنه می باشد. اگرچه در این مخازن نیز، امکان ارایه کلیه تاییدیه ها و مدارک فنی مورد نظر مشتری همانند مخازن استاندارد وجود دارد.

– تمامی مخازن، بسته به سایز، مجهز به ManHole یا HandHole متناسب هستند.

2.مخزن استاندارد هوای فشرده:

در زمانی که نوع کاربرد خاص است، حفظ ایمنی اهمیت بالایی دارد و مجموعه صنعتی نیازمند دریافت گواهی استاندارد است استفاده از مخازن استاندارد هوای فشرده تنها گزینه مورد استفاده است. مخزن استاندارد هوای فشرده باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

- ساخت مخازن هوای فشرده از استاندارد ASME تبعیت می کند.

- مخازن استاندارد دارای فشار طراحی، فشار تست و فشار کارکرد مشخص هستند.

- برای حفاظت بیشتر قسمت بیرونی و داخلی با یک لایه رنگ اپوکسی با ضخامت 150 میکرون پوشانده می شود.

- جوشکاری مخازن استاندارد کمپرسور از نوع زیرپودری است و لازم است 10 درصد از کل جوش های طولی و محیطی رادیوگرافی گردد و در سرتیفیکیت نهایی ذکر گردد.

- الزاما جنس عدسی بدنه تانک باد باید 17mn4 یا SA 516- GR70 باشد.

- جنس پایه ها از جنس ST37 می باشد.

- در سایز های بالاتر از 1000 لیتر وجود منهول الزامی است.

 برخی از جزئیات اجرایی و مشخصات فنی و ابعادی مخازن استاندارد ذکر گردیده است:

– کلگی مخازن از نوع Elliptical  می باشند.

– بر روی کلیه مخازن استاندارد تولیدی ، عملیات بازرسی شامل تست مواد نافذ (PT) و رادیوگرافی (RT) و هیدرواستاتیک (HT) مطابق استاندارد ASME انجام می پذیرد.

سایر ملحقات مخازن استاندارد عبارتند از:

  • نشانگر فشار ، شیر اطمینان

  • شیر تخلیه اتوماتیک جهت کندانس همراه با شیر دستی زیر مخازن

3.مخزن فشار قوی:

همانطور که می دانید فشارکاری

بالاتر از حد نرمال کمپرسور های معمولی است و محدوده بالای 30 بار را شامل می شود. مخزن کمپرسور هوای فشرده فشار قوی باید توانایی تحمل فشار های بالا را داشته باشد. تفاوت مخزن فشار قوی با مخزن های رایج عموما در ضخامت  و تجهیزات استفاده شده بر روی آن است

مخزن کمپرسور هوا فشار قوی به علت اینکه در فشار های بالا کار می کند حتما باید ضریب ایمنی بالایی داشته باشد. در این مدل مخزن ها معمولا ضریب امنیت مخزن از نظر تحمل فشار را تا 20 درصد بالاتر در نظر می گیرند.

تجهیزات مخزن کمپرسور هوا 


مخازن هوا به همراه بوشن آلات و پورت هایی برای نصب تجهیزات مخزن کمپرسور باد ساخته و رنگ می شوند و بعد از کامل شدن مخزن تجهیزات بر روی آن نصب می گردد.

 شیر تخلیه اتوماتیک الکترونیکی یا اتودرین برقی

شیر تخلیه اتوماتیک مکانیکی یا اتودرین مکانیکی MECHANICAL AUTO DRAIN

گیج یا مانومتر فشار pressure gauge

سوپاپ اطمینان safety valve


شیر اتوماتیک تخلیه مخزن یا اتودرین چیست؟

اتودرین نوعی شیر برقی است که با برق 220 ولت کار می کند و وظیفه تخلیه آب انباشته شده در انتهای تانک باد (مخزن ذخیره هوای فشرده) را دارد. شیر اتوماتیک تخلیه یا اتو درین مجهز به دوعدد پیچ برای تنظیم تایمر است که یکی از پیچ ها مدت زمان باز بودن شیر و دیگری فواصل زمانی تخیله مخزن را به هنگام تجمیع آب و روغن انباشته شده در مخزن ذخیره هوای تحت فشار تنظیم می نماید.

راهکار های نگهداری و افزایش عمر مخزن کمپرسور هوا

- عملکرد مانومتر و سوپاپ اطمینان به صورت مدام چک شود.

- استفاده از رنگ آمیزی چند لایه درون مخزن برای جلوگیری از پوسیدگی (پوشش رنگ اپوکسی)

- تعیین محل مناسب برای نگهداری مخزن ذخیره هوای فشرده کمپرسور

- مخزن ذخیره هوای فشرده (تانک باد) به صورت دوره ای بازدید گردد.

- در زمان باز و بسته کردن دریچه منهول (آدم رو)، آچار کشی مناسب صورت پذیرد.

مزایای مخزن هوای فشرده ساخت شرکت هوا ابزار تبریز

- عمر و کیفیت بالا

- جوشکاری مخزن اتوماتیک و کاملا استاندارد

- رنگ بدنه الکترو استاتیک کوره ای و مقاوم در برابر خوردگی

- در نظر گرفتن و اعمال ضریب خوردگی در زمان تعیین ضخامت ورق مخزن

- پایه های بسیار مقاوم و متناسب با وزن مخزن کمپرسور

- طراحی ویژه برای شرایط خاص و طبق درخواست مشتری

- جنس ورق مخزن هوای فشرده از نوع ورق فولاد مبارکه اصفهان می باشد.

- انجام کلیه تست های استاندارد در صورت درخواست مشتری در انواع مخزن های هوای فشرده 


بررسی مبدل های حرارتی هوا ابزار تبریز
کلیه دستگاههایی که حرارت را از یک سیال به سیال دیگر منتقل می کنند مبدلهای حرارتی گفته می شود.