اطلاعات فنی درایر تبریدی هوا ابزار تبریز
درایر تبریدی یا همان خشک کن های تبریدی یکی از عمومی ترین رطوبت گیرهای هوای فشرده است، هوای تولید شده در کمپرسور قبل از ورود به سیکل مصرف باید خشک شود. درایر تبریدی با کاهش ناگهانی دمای هوای ورودی تا 3 درجه سانتیگراد موجب جدا شدن ذرات آب و رطوبت از هوا می شود و هوای خشک فشرده شده را وارد سیکل مصرف می کند. این هوای خشک باعث جلوگیری از زنگ زدگی سیستم لوله کشی و تجهیزات پنوماتیکی می گردد.

درایر تبریدی هوا ابزار تبریز 

یکی از پارامترهای مهم در صنعت پنوماتیک، بحث کیفیت هوای فشرده مورد استفاده در خط تولید است. صنایع مختلف جهت کاهش هزینه های ناشی از اثرات مخرب رطوبت هوای فشرده از سیستم های خشک کن هوای فشرده (درایر) استفاده می کنند. از عمده اثرات مخرب رطوبت در سیستم هوای فشرده می توان به موارد ذیل اشاره نمود: ایجاد رسوب در خطوط لوله هوای فشرده، خوردگی در خطوط لوله و تجهیزات پنوماتیک، افزایش هزینه های تعمیرات قطعات و تجهیزات پنوماتیکی (جکها - اتصالات پنوماتیکی شیرالات و...)، ایجاد خطا در اندازه‌گیری تجهیزات ابزار دقیق، کاهش کیفیت در تولیدات و نهایتا افزایش هزینه های ناشی از وجود رطوبت در سیستم هوای فشرده و ...با توجه به توضیحات مختصری که در مورد آسیب‌های ممکن در خط مصرف هوا داده شد، استفاده از درایر جهت جلوگیری از آسیبهای فنی و زیانهای مالی ... به تمام شرکتهایی که از کمپرسور و هوای فشرده جهت تولیدات خود استفاده می کنند را توصیه می کنیم. به جرات می توان گفت شرکت هوا ابزار تبریز از بارزترین تولیدکنندگان درایرهای تبریدی با تکنولوژی انحصاری و کاملا مهندسی شده در این صنعت است که رفرنس های موجود دال بر توانایی این شرکت در طراحی و ساخت این سری از درایر ها است.

درایر تبریدی چیست؟

درایر تبریدی یا همان خشک کن های تبریدی یکی از عمومی ترین رطوبت گیرهای هوای فشرده می باشد، هوای تولید شده در کمپرسور قبل از ورود به سیکل مصرف باید خشک شود. درایر تبریدی با کاهش ناگهانی دمای هوای ورودی تا 3 درجه سانتیگراد موجب جدا شدن ذرات آب و رطوبت از هوا می شود و هوای خشک فشرده شده را وارد سیکل مصرف می کند. این هوای خشک باعث جلوگیری از زنگ زدگی سیستم لوله کشی و تجهیزات پنوماتیکی می گردد.

قطعات مورد استفاده در درایر تبریدی هوا ابزار تبریز شامل موارد زیر است:

کمپرسور

بستگی به ظرفیت درایر تبریدی دارد که تا ظرفیتهای 100 متر مکعب بر دقیقه از کمپرسورهای بسته (HERMETIC) و از ظرفیت 100 متر مکعب بر دقیقه به بعد از کمپرسورهای نیمه بسته (SEMI HERMETIC ) استفاده می شود.

برند کمپرسور

  • شرکت هوا ابزار تبریز در ساخت خشک کن های خود نسبت به ظرفیت درایرها از کمپرسورهای مختلف و از مارکهای مختلف استفاده می کند.

  • معمولا تا ظرفیت 15 متر مکعب بر دقیقه از مارکهای KULTHORN - DANFOSS  و از نوع کمپرسورهای بسته استفاده می گردد.

  • از ظرفیت 15 متر مکعب بر دقیقه تا 100 متر مکعب بر دقیقه  معمولا از کمپرسورهای DANFOSS  استفاده می گردد.

  •  و از ظرفیت 100 متر مکعب به بعد از کمپرسورهای REFCOMP - CARRIER-COPELAND-BITZER استفاده می شود.

کندانسور

از کندانسورهای هوایی و آبی استفاده می گردد که کاملا با سفارش مشتری قابل استفاده هستند. 

اواپراتور 

  • طراحی با نرم افزارهای روز دنیا و سیستم منحصر به فرد و انحصاری شرکت هوا ابزار تبریز که دارای مشخصات فنی ذیل است:

  • لوله های داخل پوسته دارای فین های داخلی و خارجی

  • دارای سیستم توربولانس هوا جهت راندمان بالا

  • دارای بفلهای جدا کننده و مسیر دهنده ی هوا (بازه زمانی طولانی تر)

  • دارای تخلیه آب اتوماتیک 

  • تعبیه شده در داخل پوسته آلومینیوم با استاندارد ASME

شیر آلات

تمامی شیر آلات مورد استفاده در مدار تبرید از برند Danfoss می باشد.

سیستم تابلو برق

قطعات مورد استفاده تله مکانیک - ال اس یا هیوندا

برق مصرفی 

380/50/3- 220/50/1  به درخواست مشتری هر دو قابل اجرا می باشد.

بدنه دستگاه

از جنس ورق روغنی دارای پوشش رنگ صنعتی (پودری الکترواستاتیک)

اساس کار درایر تبریدی

اساس کار یک خشک کن یا همان رطوبت گیر شبیه یخچال است و ادوات آن ها تقریبا مشابه با هم کار می کنند.

سیکل تبرید  معمولا با یکی از گازهای زیر کار می کند:

  • R134A

  • R407C

  • R22

این گازها بر اثر افت فشار مبرد در داخل اواپراتور،گرمای هوا را گرفته و طی این فرایند چگالش رخ می دهد.

نحوه عملکرد دستگاه درایر تبریدی

معمولا هوای خارج شده از کمپرسور ۲۰ تا ۳۰ درجه گرم تر از هوای محیط است. به دلیل وجود آب و روغن در داخل کمپرسور، هوای خارج شده از آن خشک و خالص نیست. با نصب دستگاه درایر تبریدی موجب خالص شدن هوا و کاهش رطوبت آن می شوید.

هوای فشرده دارای رطوبت ابتدا وارد مبدل حرارتی می شود. هوای گرم ورودی پس از قرار گرفتن در مجاورت هوای سردی که قصد خروج از دستگاه درایر تبریدی دارد، تا حدودی خنک می شود. سپس این هوا وارد اواپراتور شده و در این قسمت دمای آن تا ۳ درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

هنگامی که هوا سرد می شود، بخار موجود در هوا به مایع تبدیل شده (کندانس) و این مایع به وسیله شیر تخیله برقی از سیستم خارج می شود. در نهایت هوای خشک پس از عبور از مبدل حرارتی و در اثر مجاورت با هوای گرم ورودی، مجددا گرم شده و یک جریان هوای خشک و با دمای نرمال از دستگاه درایر تبریدی خارج می گردد.

مزایای استفاده از دستگاه درایر تبریدی

- همانطور که در بالا اشاره شد دستگاه درایر تبریدی (رطوبت گیر) دارای کاربرد های بسیار زیادی در صنعت می باشد و استفاده از آن ها مزایای بسیار زیادی را برای صاحبان کارخانه ها و مشاغل به همراه خواهد داشت که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

- مهم ترین مزیت استفاده از دستگاه درایر تبریدی (خشک کن) که در متن نیز چندین بار به ان اشاره شده، جدا کردن رطوبت و ناخالصی، از هوای وارد شده به مصرف می باشد. همه از اثرات منفی رطوبت بر وسیله های فلزی و مواد غذایی آگاه هستند پس جلوگیری از ورود رطوبت و همچنین دیگر ناخالصی ها برای صنایع بسیار با اهمیت است.

شرایط نصب درایر تبریدی بعد از کمپرسور اسکرو

برای بالا بردن راندمان سیستم لازم است که ظرفیت درایر از ظرفیت کمپرسور حداقل 20 درصد بیشتر باشد تا در هنگام افزایش دمای هوا، ظرفیت درایر افزایش پیدا کرده و هوا را مجدد به نقطه شبنم برساند.

دمای محیطی که درایر کمپرسور در آن قرار دارد باید حداکثر بین 7 تا 45 درجه سانتیگراد باشد و علاوه بر این لازم است که دمای هوای فشرده که به درایر تبریدی وارد می گردد از 50 درجه سانتیگراد کمتر باشد.

فاصله مجاز از طرفین برای نصب درایر کمپرسور نباید از 60 سانتی متر کمتر باشد.

درایر تبریدی باید در مقابل گرمایش و سرمایش محیط اطراف کنترل گردد و همواره دمای اطراف بایستی بالای صفر باشد. 

تله آبگیر کمپرسور می بایست بین مخزن ذخیره هوای فشرده و درایر تبریدی نصب گردد.

نکاتی که در هنگام خرید دستگاه درایر تبریدی باید به آن ها توجه کنید

پیش از تهیه دستگاه درایر تبریدی باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین مدل را انتخاب نمایید.

- ماکسیمم فشار: فشار حداکثر درایر باید بالاتر از ماکسیم فشار کمپرسور باشد تا درایر بتواند رطوبت هوا را جدا کند.( برای اینکه فرایند جذب و حذف رطوبت در کمپرسور به صورت کامل انجام گیرد توصیه میگردد ظرفیت درایر کمپرسور، بیست درصد بیشتر از خود کمپرسور در نظر گرفته شود.)

- ماکسیمم جریان: حداکثر جریان قابل عبور از درایر باید بالاتر از ماکسیمم جریانی باشد که کمپرسور تولید می کند. اگر حجم درایر کوچک تر از حجم هوای تولیدی کمپرسور باشد، درایر دچار افت فشار شدیدی خواهد شد.

- دمای ورودی: دستگاه درایر تبریدی دارای یک ماکسیمم دمای دمای ورودی است که اگر دما از این میزان بیشتر شود به قطعات داخلی درایر صدمه وارد شده و درایر نمی تواند باعث کاهش رطوبت هوا شود. بعضی مدل ها دارای تحمل گرمایی بالایی هستند و در صورتی که کمپرسور شما گرمای زیادی تولید می کند باید از این مدل ها استفاده کنید.

- ماکسیمم دمای هوای محیط دمای هوای محیط: دما هوای محیط در عملکرد دستگاه درایر تبریدی موثر است و در صورت افزایش دمای محیط احتمال خاموش شدن درایر وجود دارد. باید در روزهای گرم تابستان دمای اتاق کمپرسور را کنترل کرده و از خنک بودن آن مطمئن شوید. مکانی که درایر کمپرسور و سایر تجهیزات در آنجا استقرار می یابد، باید از تابش مستقیم نور خورشید دور باشد و لازم است هوای ورودی به آن بدون گرد و غبار و خشک باشد.

پیشنهاد می شود جدول مربوط به انتخاب درایرهای تبریدی را از این لینک مطالعه فرمایید.

- خط لوله انتقال هوای فشرده شده باید با ظرفیت کمپرسور متناسب باشد.

- در زمان انتقال و نصب از وارد شدن ضربه به درایر کمپرسور جلوگیری گردد.

- استفاده از تله آبگیر کمپرسور قبل از درایر (خشک کن هوا) به منظور افزایش راندمان درایر ضروری است.

عوامل آسیب دیدن درایرهای تبریدی

  • عدم طراحی مناسب با توجه به محیطی که در آن قرار می گیرد.

  • نداشتن دانش کافی در خصوص نگهداری درایرهای تبریدی.

  • کندانسور باید به موقع تمیزکاری شود تا بتواند دمای گاز فریون را به درستی کاهش دهد، تا این گاز به مایع تبدیل شود.

  • دمای هوای فشرده ورودی به درایر باید کنترل شود. بالا بودن دمای ورودی به درایر می تواند راندمان درایر را کاهش دهد یا حتی درایر را از کار بیندازد.

  • هوایی که کمپرسور مکش می کند نباید اسیدی باشد. اگر هوایی که مکش می کند اسیدی و آلوده باشد، با توجه به این که جنس داخلی اواپراتور (خشک کن) از آلومینیوم و مس است، باعث سوراخ شدن آن می شود و در نتیجه درایر از کار می افتند . محیط هایی که اسیدی می باشند حتما بایستی، مبدل درایر از استنلس استیل رده 316 انتخاب گردد.

نکات اصلی در زمان نگهداری درایر تبریدی

  • هفته ای دو تا سه بار به وسیله هوا با فشار مناسب سطح کندانسور بایستی تمیز گردد.

  • از تغییر تنظیمات اولیه دستگاه بدون هماهنگی خودداری شود.

  • درجه حرارت محیط باید همواره بالای صفر باشد.

  • میکروفیلتر استفاده شده در درایر تبریدی دارای ساعت کارکرد مجاز 12ماه یا 2000 ساعت می باشد و توصیه می گردد بعد از این زمان حتما نسبت به تعویض فیلتر داخلی آن اقدام نمایید.

  • حتما شیر تخلیه را کنترل کنید تا گرفتگی نداشته باشد.

مزایای انحصاری درایر های شرکت هوا ابزار تبریز

  • طراحی و محاسبات مربوط به درایر تبریدی توسط نرم افزارهای روز جهان

  • طراحی شده برای مناطق گرمسیر ایران

  • طراحی انحصاری اواپراتور با سیستم تربولانس

  • طراحی با کندانسور های آبی به درخواست خریدار

  • طراحی برای فشارهای بالا به درخواست خریدار

  • طراحی با شیرآلات معروف جهان  Danfoss

  • طراحی ویژه برای درایرهای بالای 50 متر مکعب بر دقیقه

  • طراحی با شیرآلات کاملا اتوماتیک و هوشمند برای تغییرات آب و هوایی و نقطه شبنم

لازم به ذکر است که این شرکت قابلیت تولید درایر تبریدی از ظرفیت 1 متر مکعب بر دقیقه تا 160 متر مکعب بر دقیقه را دارد.

دستگاه تهویه مطبوع در اقلیم گرم و خشک: ضرورت و راهکار
اقلیم گرم و خشک با تابستان‌های طاقت‌فرسا و زمستان‌های خنک، نیاز به سیستم‌های تهویه مطبوع کارآمد را بیش از پیش آشکار می‌کند. انتخاب سیستم مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی، رطوبت، مساحت محیط و نیازهای ساکنین، از اهمیت بالایی برخوردار است.